Vespa, symbol italského stylu
Tento ikonický druh skútru pochází z Itálie, kde byl zaregistrován 23. dubna 1946. První motocykl se vyrobil v továrně, kterou založil Enrico Piaggio. V době skončení druhé světové války se téměř všechny země v Evropě potýkaly s mohutným propadem ekonomiky a velmi špatným stavem silnic, které byly zničené válkou. Také obyvatelé neoplývali přílišným finančním přebytkem, aby si mohli dovolit drahé dopravní prostředky.
Proto se právě Enrico Piaggio rozhodl, že využije této příležitosti a vyrobí stroj, který bude finančně dostupný pro celé masy lidí. A tak ve své továrně, kde se až doposud vyráběla letadla, pustil do výroby malého skútru s názvem Vespa. První návrhy tohoto skútru vznikly už rok před koncem války od inženýrů Renza Spoltiho a Vittoria Cassiniho a nazvali jej MP5, ale říkali mu „Paperino“ (kačátko). Ovšem s tímto návrhem nebyl majitel továrny Piaggio spokojen a chtěl nový návrh designu, úkol zadal leteckému inženýrovi Corradinu D´Ascaniovi. Ten ovšem skútry té doby považoval za příliš velké a nespolehlivé stroje. Původní návrh MP5 se mu nelíbil vůbec a celý design vytvořil sám znovu, pojmenoval ho MP6. Jakmile Piaggio tento návrh uviděl, okomentoval to slovy: „Sembra una vespa!“ (Podobá se vose.), a tak vznikl nový typ skútru. Stroj si Piaggio nechal patentovat 23. dubna 1946 přesně ve dvanáct hodin dopoledne na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
Původní podoba stroje byl kompaktní rám, motor o obsahu 98 cm³, který pohání zadní nápravu a osmipalcová kola. Skútry tohoto typu se nejrůznějšími inovacemi vyrábějí dodnes a staly se ikonami mezi motocykly. Dodnes patří mezi nejoblíbenější dopravní prostředky hlavně na jihu a západě Evropy, hlavně díky své dostupné ceně a pohodlnosti. Dokonce i v České republice si tento stroj získal celou řadu sympatizantů a v roce 2004 založil Vítězslav Křížek Vespa club. Ten se původně jmenoval Vespa Club Praha, ale později jej přejmenovali z Prahy na Czech Republic.