Jawa od vzniku až do sedmdesátých let
V poválečném Československu rostly úměrně rozvoji pracovních příležitostí požadavky na dopravu, a tak bylo roku 1953 vydáno usnesení vlády, v tom smyslu, že je třeba vyrobit malý motocykl. Tohoto úkolu se zhostil motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu do Divišova a společně se svým týmem představil prototyp Jawa 359 s cyklo-pedály na kterou ani nebylo třeba mít řidičský průkaz.
Tento prototyp měl ale mnoho problémů, zvláště potom s řazením, a tak vznikla první opravdová verze Jawa 50 typ 550. Byla jednomístná, měla stupačky a startovací páku. Disponovala dvoutaktním vzduchem chlazeným motorem o obsahu válce 49,8 ccm a výkonu 1,6 k při 5000 otáčkách za minutu. Vyvinula tak maximální rychlost 45 km/hod. Vyráběla se v letech 1955 až do roku 1958 a její nádrž se plnila až do 3,5 litrů.
V letech 1958 až 1962 po ní následovala Jawa 50 typ 555. Ta doznala určitých změn zejména v obsahu 2,2 koně. Dostala širší zadní i přední blatník, a přívětivé pružiny pod sedlo. Stále však zůstala jednomístná, přestože se její sedlo prodloužilo.
Roku 1962 přišla na svět Jawa 50 typ 05. Ta už přichází jako dvoumístná s chytře umístěnou nádrží pod sedadlem. Výroba trvá až do roku 1966, a pyšní se i verzí na export ve variantě Sport, která je její odlehčenou verzí. Brzy jí střídá Jawa 50 typ 20 o větším výkonu 3,5 koně, která taktéž přináší sportovní verzi pod označením Jawa 50 typ 21.
Jawa 50 typ 23 Mustang nastupuje roku 1962 a kraluje až do roku 1975. Její design byl inspirovaný Italskou firmou a první její typy měli i italské díly. Motorka byla expedována do celého světa. Byli to velmi jednoduché stroje jak na obsluhu, tak na servis, protože nepoužívali žádnou baterii a měli vlastní cívky. Motorka byla lehká a se svou třístupňovou převodovkou a nádrží pod sedadlem se jevila jako nerozbitná nebo alespoň snadno opravitelná. Objem nádrže byl 5,5 litru příjemných na dojezd.
Byly to roky úžasných a rychlých změn. První motorky Jawa, jakožto veteráni, se těší čím dál tím větší oblibě, a to díky ohromnému exportu ve svých začátcích, nejen u nás v Evropě, ale například i v Číně nebo Jižní Americe.