Příprava motocyklu na zimu
Moderní motocykly vyžadují přípravu na dlouhé zimní období, kdy často parkují na jednom místě v mrazivém počasí v garáži nebo venku pod přístřeškem. Bez této přípravy může dojít k poškození některých částí náchylných na střídání teplot a změny vlhkosti. Nebudeme se zde zabývat obvyklou pravidelnou údržbou, jako je očištění motocyklu nebo kontrola osvětlení. Zaměříme se na údržbou, která přímo souvisí s dlouhodobým stáním v chladu.
Provozní kapaliny
Zimní přípravu může započít doplněním všech provozních kapalin na úroveň vyznačených rysek. Především olejů, brzdových kapalin, paliva a nemrznoucí směsí, pokud máme vodou chlazený motor. Toto opomenout by se nám mohlo na jaře hodně prodražit. Mrazem popraskaný motor nebude vůbec levná oprava. Palivovou nádrž natankujte až po hrdlo, aby v zimě nedocházelo k oxidaci nádrže vlivem kondenzace vody, pokud tedy máte nádrž plechovou. Většina moderních motocyklů má již nádrž plastovou, ale i tak je třeba ji doplnit až po hrdlo, kvůli již zmíněné kondenzaci vody a usazování pevných částic.
Ošetření plastových a kožených dílů
Neméně důležité je ošetření plastových dílů kapotáže konzervačními přípravky, které zajistí, aby měly plasty i po zimě svěží sytou barvu, nematněly a nepraskaly. Kožené díly obecně v chladu trpí a ve vysokých mrazech obzvláště. Proto je potřeba všechny kožené díly dobře navoskovat, aby kůže zůstala měkká, pružná a v mrazu nepraskala. K tomuto účelu jsou dostupné ve všech moto i auto prodejnách speciální přípravky, do kterých se vyplatí investovat.
Údržba řetězu a kardanu
Tato nenápadná součást všech moderních motocyklů vyžaduje pravidelnou údržbu a před zimou obzvláště, neboť na ní závisí náš život. Jestliže dojde vlivem špatného stavu řetězu k jeho sesunutí z ozubených kol během jízdy, hrozí zaseknutí zadního kola a následnému pádu řidiče motocyklu. Řetěz musí být neustále v dobrém stavu, správně napnutý, nesmí být zkorodovaný a pravidelně se musí mazat. V poslední době hojně používaný Kardanův hřídel nevyžaduje žádnou speciální údržbu, stačí pravidelně kontrolovat hladinu olejové náplně, kterou před zimou pouze doplníme na maximální stav.
Pneumatiky
V neposlední řadě je nutné zkontrolovat stav pneumatik, jejich stáří, případná poškození
a nerovnoměrné opotřebení dezénu, na které jsou pneumatiky motocyklů obzvláště náchylné, neboť při jízdě na motocyklu dochází k neustálým změnám rychlosti, jelikož dnešní výkonné moderní motocykly k agresivní jízdě přímo lákají. Samozřejmě musíme upravit tlak v pneumatikách na hodnoty předepsané výrobcem. Je žádoucí s motocyklem při dlouhém zimním stání alespoň jednou do měsíce popojet o čtvrt otáčky kola, aby nedošlo k deformaci pláště dlouhodobým stáním na jednom místě.
A teď už nezbývá, než se těšit na další motorkářskou sezónu plnou nečekaných dobrodružství, splněných přání, bujarých motorkářských srazů a mnoha šťastných kilometrů.